Na svém blogu se vás, milí čtenáři, snažím pravidelně
inspirovat, jak zakomponovat cizí jazyk do každodenního chodu vaší domácnosti,
aby se stal její přirozenou součástí. Sama neustále vymýšlím nové a nové věci,
které by nás posunuly dál. Jednou z nich je i Playgroup alias anglická hernička,
kterou se mi díky nadšeným maminkám ve svém okolí podařilo založit v dubnu a od
té doby jsme se na ní pravidelně jednou týdně až do léta scházely v prostorách místního
mateřského centra. Je to skvělý způsob, jak si pohrát a přirozeně nasávat cizí
jazyk v prostředí, kde po překročení prahu centra všem a všemu
vládne výhradně angličtina. Podobnou Playgroup si můžete založit i vy, není to nic
náročného. Jak na to se dozvíte právě v tomto příspěvku.
Co je Playgroup?
Playgroup je uskupení rodičů a dětí, kteří se za účelem hry pravidelně
scházejí na předem zvoleném místě. Může mít různé podoby, nejčastěji má podobu
zcela volnou: děti si hrají v klubovně nebo na hřišti a rodiče švitoří v předem
domluveném jazyce. Velmi často představuje mix rodilých i nerodilých mluvčí, kteří chtějí být konkrétnímu jazyku
exponováni. Výhoda je zde oboustranná – rodilí/bilingvní mluvčí chtějí
procvičit „slabší“ nebo minoritní jazyk v rodině (např. česká maminka si vzala
Angličana, ale žijí v Čechách – dítě je obklopené češtinou a angličtinu má jen
od tatínka po večerech nebo o víkendu). Nebo nerodilí mluvčí chtějí, aby jejich
dítě mělo možnost se od mala přirozeně setkávat s cizím jazykem. Velmi často na
playgroup není žádný řízený program, děti si prostě hrají a jazyk
používají/nasávají z běžných interakcí s ostatními dětmi nebo s rodiči. Taková
playgroup má smysl, pokud se v ní najdou děti, pro které je cizí jazyk jazykem
rodným, protože pouze česky mluvící děti mezi s sebou budou vždy interagovat
česky.
V našem případě se scházíme maminky nerodilé mluvčí,
proto jsme se rozhodly dát playgroup určitá pravidla a krom volného programu i
program řízený. Děti si pořád hrají, jen
se musí na konkrétní hru vedenou dospělým více soustředit, a tím i soustředěněji vnímat cizí jazyk.
Jak vypadá naše Playgroup v praxi?
V praxi se scházíme pravidelně jednou týdně vždy ve stejných
prostorách mateřského centra. Po překročení prahu mateřského centra začínáme všichni dospělí mluvit automaticky pouze anglicky a to i v případě, kdy reagujeme na děti. Této
části jsem se na začátku obávala nejvíce. Jednak toho, že si budeme připadat
hloupě, když jsme všechny Češky, ale spletla
jsem se. Ostych trval možná prvních deset minut, pak se vše zaběhlo a ani já,
ani ostatní s angličtinou neměly problém. Nutno dodat, že všechny maminky,
které se playgroup účastní, mají angličtinu na velmi dobré úrovni, o to je asi
přirozená komunikace od samotného počátku snazší. Trochu jsem se také bála, jak
budou reagovat děti, některé se s angličtinou často nesetkávaly, dvě, tři tuším
ji dokonce slyšely takto naživo poprvé. Jejich reakce ale byla přirozená –
některé zvědavě pokukovaly, jiné si šly hned hrát a naše žvatlání ignorovaly. S
každým dalším setkáním si na angličtinu ale děti postupně přivykaly a maminky mi
dnes už samy radostně hlásí, že si doma jejich děti začínají prozpěvovat písničky, které
se na Playgroup naučily, nebo produkují samy aktivně první anglická slova.
Po této sekci následuje buď předčítání v podobě krátkého,
poutavého příběhu nebo písnička s příběhem. Předpokladem je děti zaujmout obrázky, takže to musí být knížka s poutavými ilustracemi nebo písnička doprovázená vhodnými rekvizitami.
Na tuto aktivitu tematicky navazuje výtvarný workshop. Četly jsme tak například Caterpillar od Erica Carle a
na něj navázaly výtvarnou dílničkou, ve které jsme tvořily pestrobarevné housenky z
všemožných materiálů.
Zkrátka – náplni se meze nekladou. Důležité je, aby to
bavilo vás a pozitivní energii jste přelili i na děti. Důležité je také,
abyste se do přípravy programu Playgroup zapojili všichni a ve vedení se
střídali, aby se časové náklady spravedlivě rozprostřely mezi všechny rodiče.
Já jsem měla velké štěstí na skvělou skupinu nesmírně kreativních maminek,
které neustále přicházejí s novými a novými nápady a jsou mi velikánskou
inspirací. Za což jim všem tímto velmi děkuju!
Na závěr několik praktických tipů, čeho se vyvarovat a co naopak neopominout, až si budete zakládat svoji vlastní Playgroup.
Jak si založit Playgroup - tipy DoubleBubble:
- Oslovte rodiče ze svého nejbližšího okolí, zda by měli zájem
Playgroup navštěvovat. Ideální je, aby bydleli poblíž místa konání, dojíždění
by je mohlo dříve či později odradit.
- Je vhodné, aby alespoň jeden rodič vládl jazyku dobře,
jednak se od něj sami něco naučíte, jednak bude udávat přirozený „tón“.
- S ostatními rodiči se domluvte na společném vymýšlení
programu, respektive na střídání v přípravách. Jádro Playgroup je vždy stejné,
jen jednotlivé výtvarné aktivity, předčítání nebo tematické písničky se mění.
Je tedy dobré, když se časová „zátěž“ s přípravami rozprostře mezi více osob.
- Pro komunikaci s ostatními rodiči se nám skvěle osvědčilo založení skupiny na Facebooku. Společně v ní můžeme plánovat aktivity, sdílet videa, fotky, nápady a tipy pro další Playgroup.
- Pokuste si domluvit zapůjčení prostor s místním mateřským
centrem. Pokud to nepůjde, můžete se scházet v menším počtu u někoho doma nebo
se střídat. Naše mateřské centrum nám vyšlo krásně vstříc, hradíme jen symbolický poplatek za výtvarné materiály a úklid.
- Počet dětí se nám osvědčil ideálně v rozmezí mezi 5-10. Větší počet už
by mohl být rušivý, zejména pokud se rozhodnete pro tzv. řízenou Playgroup (tj.
s programem). Pokud nemáte prostory a budete se scházet u sebe doma, viděla bych jako
ideální počet max. 5-6 dětí.
- Na místo Playgroup doražte s určitým předstihem.
Dítě se stihne rozkoukat a trochu si pohrát, vy mezitím stihnete přichystat podklady pro aktivity a také uklidit prostory. Je dobré uklidit z očí a dosahu dětí vše, co by je mohlo během
programu rušit.
- Dodržujte pravidlo „only English from now on“. Mezi
dospělými to platí stoprocentně, mezi dětmi můžete občas udělat výjimku,
zejména pokud na cizí jazyk není dítě ještě zvyklé a reaguje podrážděně nebo je nervózní. V takovém případě omezte komunikaci na nezbytně nutnou a nechte jej pasivně nasávat z okolí. Případně mu něco šeptem dovysvětlete, přeložte. Nedělejte to ale příliš často,
jen výjimečně, aby si na to nezvyklo a nedožadovalo se takového překladu
pokaždé.
- Na dítě mluvte v krátkých, srozumitelných větách, nepoužívejte
pouze oddělená slova.
- Aktivity a jejich délku přizpůsobte náladě dětí. Když vidíme,
že jsou děti roztěkané, nervózní, aktivitu zkrátíme. Když jsou ospalé, přidáme
pohyb. Ideální je také možnost přejít do jiné místnosti a v ní zahájit jinou aktivitu.
- Zapojte do společných aktivit i zdravou svačinku. Děti rády
mlsají v kolektivu, můžete s nimi takto pocvičit „thank you“ a „please“,
naučit se chutě jídla, „I like“ a „I don't like“ apod.
Byla by škoda si všechny naše aktivity nechávat v šuplíku, proto jsem se rozhodla na blogu zavést novou rubriku PLAYGROUP, kde budu pravidelně uveřejňovat tipy na aktivity, které jsme na Playgroup podnikly a osvědčily se nám. Již brzy vám představím ty nejzajímavější, které jsme stihly od dubna do června.
Some days are simply meant for playing
- Mary Anne Radmacher
Štítky: Jak si začít hrát v cizím jazyce