
Často se na mě
obracíte s dotazem, zda cizojazyčnými hrátkami nemůžete jakožto
rodiče-nerodilí mluvčí něco pokazit. Odpovídám na to vždy stejně – nemůžete.
Předpokladem je ale, že dítě dostatečně obklopíte cizím jazykem i z jiných
kvalitních zdrojů, ve kterých rodilí mluvčí figurují. Můžou to být audio nebo
video nahrávky, ale nic se nevyrovná reálné situaci, kdy dítě vystavíte
interakci s rodilým mluvčím. Ne každý ale máme mezi známými nebo kamarády
rodilé mluvčí. Ideální příležitostí jsou tedy jazykovky a jejich kurzy pro
nejmenší.
Já sama jsem se
začala poohlížet po nějakých aktivitách v angličtině mimo domov, ideálně
pod taktovkou rodilého mluvčího, loni v zimě, kdy byly Máje dva roky. Měli
jsme za sebou pár lekcí zpívánek v angličtině, ale ty nám znovu
neotevřeli, tak jsem hledala něco náhradního. Nemusel to být nutně kurz v
jazykovce, spíš jsem si představovala zase nějaké písničky s pohybem.
Bohužel se mi ale nedařilo najít nic co, by nám vyhovovalo časově. Náhoda tomu
pak chtěla a já se nachomýtla k soutěži pořádané jazykovou školou Keytone English, jejíž zadání znělo
nadmíru jasně: Napište důvod, proč by se
vaše dítě mělo učit anglicky. Mně jich napadlo hned deset a soutěž jsem
s nimi vyhrála. Výhra představovala poukaz na kurz angličtiny pro
nejmenší, měly jsme tak s Májou možnost od ledna do června otestovat první
opravdový kurz s rodilým mluvčím. A protože se na mě často obracíte
s dotazem, jestli mám nějakou
osobní zkušenost s jazykovými kurzy pro nejmenší a jakou, rozhodla jsem se
napsat tento příspěvek. Dozvíte se v něm, co se nám na kurzu líbilo a co
míň. Na příspěvek pak brzy naváže další s tipy DoubleBubble, které vám prozradí, na co se při výběru podobného kurzu zaměřit.
Poprvé jsem
se ředitelkou školy Keytone English, Vitalin Maydich, setkala při
předávání poukazu a příjemně mě překvapila její srdečnost a interakce
s rodiči vyzvedávajícími své děti z odpoledních kurzů. Měla skvělý
přehled o všech dětech, které na kurzy chodí. Věděla nejen, jak si vedou
v cizojazyčném prostředí, ale také co je baví a co tolik ne. Ze všechno
nejvíc mě ale nadchla její upřímnost: podle ní základní kámen úrazu, proč má
tolik dětí problémy s cizím jazykem, tkví v nedostatečné osvětě
rodičů. Stále mezi nimi převažuje názor, že pokud dítěti zaplatím kurz
v kvalitní jazykovce, mají vyhráno. Neuvědomují si, že ani sebelepší kurz
v rozsahu jednou, dvakrát týdně šedesát nebo devadesát minut z dětí
jazykové génie neudělá. Rodiče musí být sami aktivní a hledat různé cesty, jak
podpořit jazykový vývoj svého dítěte i v domácím prostředí, mimo školu
nebo kurz, jinak se cizí jazyk nikdy nemůže stát přirozenou součástí života
jejich dítěte.
Keytone English ve
zkratce
Keytone English je
zavedená jazyková škola se sídlem v Praze, která už několik let nabízí pestrou
řadu jazykových kurzů pro děti různých věkových kategorií – od těch nejmenších
až po dospívající. Kurzy jsou postaveny na metodě prožitku (Sensory English),
která místo memorování klade důraz na osobní zkušenost dítěte s jazykem.
Jak jinak lépe naučit děti slova jako flower,
water nebo dirty, než že si tu kytičku společně s lektorem zasadí a
umažou si přitom ruce? Krom uvedených jazykových kurzů pořádá také několik
zájmových kroužků, pro starší děti zase pořádá odpolední družinu
v angličtině. Výuku vedou vždy rodilí mluvčí.
Dojmy z kurzu
Za největší plus
kurzu, který jsme s Májou navštěvovaly, považuju výběr lektorky. Ostatně na
lektorovi celý kurz stojí. Můžete mít sebelepší koncepci, ale pokud do kurzu
nasadíte nudného, nevýrazného nebo nezkušeného lektora, vše se zbortí jako
domeček z karet. Naše Headly byla ale skvělá! Sympatická, výrazná, plná
energie a vnímavá k dětem. Nenechala se odradit, pokud se ji některá
z ratolestí znuděně válela po koberci, protože už ji dávka Montessori aktivit dostatečně nasytila (nejčastěji Mája), nebo odmítala vrátit pomůcky
k již ukončené aktivitě (nejčastěji Mája), nebo se chtěla věnovat zcela
jiné činnosti než byla v plánu (nejčastěji Mája). S těmi nejmenšími to tak
zkrátka bývá, nejsou ještě tolik přivyklé na kolektiv a domácí aktivity
povětšinou probíhají v jejich režimu. Lektorka našeho kurzu
líbila nejen mně, ale i Máje. Svědčí o tom fakt, že kurz si pojmenovala podle svého: každé úterý jsme chodily na Hello, Headly.
Koncept jednotlivých
lekcí byl velmi dobře připravený a strukturovaný. Aktivity na sebe logicky
navazovaly a dávaly dětem možnost střídat klid s pohybem. Pestrost aktivit je
klíčová – Headly měla v rukávu celou škálu senzomotorických aktivit na
jemnou i hrubou motoriku, tematických písniček, knížek, výtvarných aktivit i
her.
Obrovským plus byla
možnost rozdělit lekci na dvě části, kdy každá probíhala v jiné místnosti.
Vím, trochu luxus, který si ne každá jazykovka může kapacitně dovolit, ale
pokud ano, tak vřele doporučuju. Děti v polovině lekce bývají už
unavenější a zpomalené, změna prostoru jim dodá novou energii a hodinu výrazně
zpestří. Škoda jen, že to takto neprobíhalo od začátku, ale až od druhé
poloviny kurzu.
Další věc, kterou zde
musím vyzdvihnout, jsou vlastnoručně vyráběné doplňky a pomůcky k výuce.
Fascinovalo mě, kolik práce si s jejich přípravou jazykovka dala. Pomůcky
jsou nejen neotřelé a kreativní, ale je vidět, že jsou dělané opravdu
s láskou k dětem. Nemluvě o tom, že vlastní výroba takovýchto
jednoduchých, ale velmi efektivních pomůcek šetří náklady, což se
v konečném důsledku pozitivně promítá i do kurzovného.
Co bych uvítala
Přemýšlím, jestli
někde vidím i mouchy, ale pokud ano, jsou to spíš takové octomilky než masařky.
Obecně bych uvítala větší tematickou pestrost, hodně času bylo věnováno zvířecí
říši. Přiznávám ale jistou podjatost – zvířátka mám ráda, ale přijde mi, že
jich je v dětském světě obecně přespříliš na úkor jiných témat. Možná bych
také méně lpěla na opakování. Vím, že je pro děti důležité informaci slyšet xkrát, než si ji zapamatují. Headly byla ale často posmutnělá, když dítě
nevědělo, jak se řekne tiger nebo
nechtělo odpovědět na What’s your name?,
přestože to na lekcích padlo už tolikrát. Od maminek mám ale potvrzené, že to
děti věděly a doma často v angličtině podobné věci brebentily nebo
zpívaly, jen se jim na kurzu v ten moment prostě nechtělo nebo je zrovna
zajímalo něco jiného. Myslím, že mnohem důležitější je pro děti samotný fakt,
že mohou v příjemné atmosféře zažít rodilého mluvčí. Nejen kvůli reálné
cizojazyčné situaci, ale také kvůli možnosti zblízka interagovat s někým,
kdo se liší jazykem, přízvukem, gesty, zvyklostmi a spoustou dalších
maličkostí, které z něj dělají cizince. Zároveň ale rozumím, proč je
hmatatelný výsledek pro Keytone důležitý – jsou to totiž většinou rodiče, pro
které je počet naučených slovíček a obratů měřítkem kvality daného kurzu a lektora.
Za mně i Máju byla
největším zážitkem lekce, kdy Headly chtěla dětem přiblížit moře. Napustila jim
obrovskou plastovou krabici vodou. Vodu osolila, děti ji ochutnaly, přidala do
ní modrou potravinářskou barvu (děti ji rovněž – bez vyzvání – ochutnaly) a
naházela do ní spoustu plastových mořských živočichů, pokladnic a jiných s
mořem souvisejících propriet. Děti se ve vodě spokojeně půl hodiny ráchaly,
Headly komentovala, co dělají, napodobovala zvuky zvířátek, zpívala tematické
písničky... Děti byly maximálně spokojené a vůbec nevadilo, že zmeškaly všechny další – byť jistě pečlivě připravené – aktivity.
Takže za nás Keytone English rozhodně
ano. A co vy, máte nějaké zkušenosti s touto jazykovkou? Pokud se teprve
chystáte nějakou vybrat, nenechte si ujít příští příspěvek s tipy DoubleBubble, na co se zaměřit při výběru kurzu v jazykové škole.
Štítky: Recenze/Reviews